Kompletta PVL tändsystem
På den här sidan kan vi hitta kompletta
PVL Tänd och Generatorsystem.
För att få en bättre idé om hur det kan passa och se ut,
ska jag försöka att visa så utförligt det går hur kiten ser ut.
Dessutom teknisk information via länkar.
Längst ner hittar ni även lite bilder på monterade system.
Har du funderingar kring något speciellt paket så hörav dig
Vi kommer att jobba stenhårt för att försöka
hitta en lösning till Din motor!
 
GENERATOR 651

Specialframtaget 12 Volt Generatorsystem som kan leverera upp till hela 250 Watt!
Det är helt perfekt för dom som behöver stor lyskraft som tex:
Enduroåkare,Classic racing,Veteranhojar,Moppeåkare,Specialprojekt mm.
För att det här systemet ska fungera krävs att du använder ett 12 Volts batteri.
Dels för att generatorn har något att jobba mot men även att belysningen
inte är beroende av höga varv för att ge stabilt ljusflöde.

Två olika laddregulatorer/Likriktare finns att tillgå.Båda har samma funktion.

Rotorn eller Svänghjulet för dom som säger så, finns i två olika utföranden.
Dels #650 950 ett för max varv upp till 15000 Varv per minut.
Samt #650 940 som tål upp till 18000 Varv per minut.
Det som avgör det är magnetslingan i rotorn.

Båda rotorenheterna levereras med ett cylindriskt 10 mm hål
för svarvning av valfri konmodell.

Valfri rotationsriktning.

Ett lättskött system som är enkelt att montera.

Ring eller skriv så tar vi och snackar Generatorsystem!.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Beställningsnummer:PVL Generator 651.

Pris 2595 kronor.

Generatordiagram uteffekt.

Rotorenhet teknisk beskrivning 650 940

Rotorenhet teknisk beskrivning 650 950.

Rotor och statorteknik med mått.

Teknisk beskrivning samt kopplingsschema laddregulator 564 301.

Teknisk beskrivning Alternativ laddregulator 564 311.

Kopplingsschema alternativ laddregulator 564 311.
 
Universal Analogt Rotorsystem.

Tändsystem som säljes komplett med rotor,stator och tändspole.
Ett tändsystem för alla typer av encylindriga motorer
där inte en generator behövs.
Ett lättskött system som är enkelt att montera.
I satsen ingår:
Stator valfri Analog med 90 eller 94mm anslutning.
Tändspole # 105 458.
Rotor Valfri.
Ring eller skriv så tar vi och snackar tändsystem!.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Beställningsnummer:Universal Analogt system.

Pris 2595 kronor.

Tänd och spänningsdiagram
 
Analogt tändsystem för Zündapp KS-50/KS100.

Tändsystemet säljes komplett med rotor,stator och tändspole.
Ett enkelt och lättmonterat tändsystem för Zündappmotorn, där inte en generator behövs utan bara ett lättskött system som är fullständigt bullitproof.
I satsen ingår:
Stator # 1057.
Tändspole # 105 458.
Rotor # 951.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Beställningsnummer:Zündapp 1057.

Pris 2595 kronor.

Tänd och spänningsdiagram
 
Analogt tändsystem för Minarelli AM-6.

Tändsystemet säljes komplett med rotor,stator och tändspole.
Ett enkelt och lättmonterat tändsystem för Minarellimotorn, där inte en generator behövs utan bara ett lättskött system som är fullständigt bullitproof.
I satsen ingår:
Stator # 1052.
Tändspole # 105 458.
Rotor # 951.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Beställningsnummer:Minarelli 1052.

Pris 2595 kronor.

Tänd och spänningsdiagram
 
Analogt standardtändsystem för gamla Gilera .

Tändsystemet säljes komplett med rotor,stator och tändspole.
Ett enkelt och lättmonterat tändsystem för bland annat Gileramotorn, där inte en generator behövs utan bara ett lättskött system som är fullständigt bullitproof.
Statorlindning på 4000 varv vilket betyder att den kan retardera ca 10 grader.
I satsen ingår:
Stator # 1066.
Tändspole # 105 458.
Rotor # 952.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Beställningsnummer:Gilera 1066.

Pris 2595 kronor.

Tänd och spänningsdiagram
 
Analogt specialtändsystem för gamla Gilera .

Tändsystemet säljes komplett med rotor,stator och tändspole.
Lättmonterat tändsystem för bland annat Gileramotorn, där inte en generator behövs men man vill ha en lite mer förtändning bullitproof.
Statorlindning på 3000 varv tillsammans med den röda spolen vilket betyder att den kan retardera ca 15 grader.
Kombinationen ger en hög startspänning redan vid 500 varv vilket gör att den kommer att bli väldigt lättstartad. I satsen ingår:
Stator # 1077.
Tändspole # 479 100.
Rotor # 952.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Beställningsnummer:Gilera 1077.

Pris 2945 kr

Tänddiagram
 
Analogt Rotorsystem till gamla Husqvarna.

PVL tändsystem som säljes med olika delar som behövs,
för att konvertera din gamla motor med modern teknologi!
Dom gamla järnen från Sextiotalet med Boschsystemen behöver lite specialdelar,
då tändplattan behöver vara 115 mm.
Dessutom är vevaxelkonan extra stor då rotorn ska sitta på den innre konan
med en distanshylsa mellan mutter och rotor.
Ett lättskött system som är enkelt att montera.
I satsen ingår:
Stator Analog med 90mm anslutning.
Tändspole # 105 458.
Rotor specialanpassad till den här vevaxelkonan.
Spacerkit med skruv mutter och brickor som behövs extra.

Ring eller skriv så tar vi och snackar tändsystem!.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Beställningsnummer:VRM Husqvarna PVL system.

Pris på förfrågan.

Tänd och spänningsdiagram

Husqvarna vevaxeldel gamla modellen.

Bild på spacer framifrån

Bild på spacer bakifrån

Komplett spacerkit 115mm.
 
Analogt tändsystem för 180 graders Twinmotorer

Tändsystemet säljes komplett med med valfri rotor som finns i lager.
Önskar man någon specialvinkel eller vill använda ett skruvförband, kan man med fördel använda Rotor 940 eller 9940 med 8 mm cylindriskt fäste.
Enklast är att ändra rotorn i svarven till önskad storlek och vinkel.
VRM kan ombesörja svarvning och ändring av rotor.Ring för prisinformation.
Perfekt för alla typer av tvåcylindriga 2-taktsmotorer där inte en generator behövs eller när hojens tändsystem har kroknat och där generatorn sitter på annat håll.
I satsen ingår:
Dubbel stator # 1078.
Två tändspolar # 105 458.
Valfri rotor enl rekomendation.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Beställningsnummer:Twin 180-1078.

Pris 3600 kronor.

Tänd och spänningsdiagram
 
Analogt system för 360 grader med dubbla tändspolar

Det här är ett PVL Twinsystem för Big Bang twinmotorer typ Rotax och liknande.
Det kan även användas på encylindriga tvåtaktare med två tändstift.>br> Tändsystemet säljes komplett med med valfri rotor som finns i lager.
Önskar man någon specialvinkel eller vill använda ett skruvförband, kan man med fördel använda Rotor 940 eller 9940 med 8 mm cylindriskt fäste.
Enklast är att ändra rotorn i svarven till önskad storlek och vinkel.
VRM kan ombesörja svarvning och ändring av rotor.Ring för prisinformation.
Perfekt för alla typer av motorer där inte en generator behövs eller när hojens tändsystem har kroknat och där generatorn sitter på annat håll.
I satsen ingår:
Det här systemet trivs bäst med statorlindningar på 3000 varv.
Stator # 1075 eller 1077 med 3000 lindningsvarv.
Alternativa Statorer med 4250 lindningsvarv:1067/90mm 1084/94mm.
Masterspole # 479 101 med 22 graders tändkurva.
Anslutning #3 på kabel från stator.
Slavspole # 500 199.
Valfri rotor enl rekomendation.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Beställningsnummer Twin 3000.

Pris 3895 kronor.

Tänddiagram
 
Analogt system för 360 grader med dubbla tändspolar

Det här är ett PVL Twinsystem för Big Bang twinmotorer typ Rotax och liknande.
Det kan även användas på encylindriga tvåtaktare med två tändstift.>br> Tändsystemet säljes komplett med med valfri rotor som finns i lager.
Önskar man någon specialvinkel eller vill använda ett skruvförband, kan man med fördel använda Rotor 940 eller 9940 med 8 mm cylindriskt fäste.
Enklast är att ändra rotorn i svarven till önskad storlek och vinkel.
VRM kan ombesörja svarvning och ändring av rotor.Ring för prisinformation.
Perfekt för alla typer av motorer där inte en generator behövs eller när hojens tändsystem har kroknat och där generatorn sitter på annat håll.
I satsen ingår:
Det här systemet trivs bäst med lindningsvarv på 4000 eller 4250 varv.
Stator # 1052,1054 1057,1058,1061,1063 eller 1066 med 4000 lindningsvarv.
Stator #1067 och 1084 med 4250 lindningsvarv.
Masterspole # 479 103 med 22 graders tändkurva.
Anslutning #2 på kabel från stator.
Slavspole # 500 199.
Valfri rotor enl rekomendation.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Beställningsnummer Twin 4000.

Pris 3895 kronor.

Tändkurva och inställningstips
 
PVL Analoga brytarlösa tändsystem för medurs rotation.

PVL brytarlösa analoga tändsystem med rotor och stator för PVL tändspole.
Tändsystemet är avsett för medurs rotation och är på 12 Volt och 60 Watt.
Tändplattans anslutningsdiameter är på 110mm.
Typnummer på svänhjulet är 11 160 070.
Konans vinkel är på 3 grader med måtten 10,40 mm i ytterkant och 14,65mm i innerkant.
Detta tändsystem är från början tillverkad av PVL för Simson.Men kan naturligtvis användas på andra motorer med likartade betingelser.

I satsen ingår:Stator 6-polig och rotor samt tändplattan.
För mer information så får ni ringa mig dagtid.

Pris 2595 kr

Tänddiagram
PVL Digitala tändsystem
Digitalt tändsystem framplockat för att passa Sachs 5 och 6växlade S och GS motorer.

Lättmonterat tändsystem framtaget för Racing och Knattecrossmotorer där
inte batteri är önskvärt.
Byt ut ditt gamla Motoplatsystem och kör skiten ur dina konkurrenter.
Om du använder det här systemet,får du mer tid att
kolla på troféerna hemma i hyllan istället..
Komplett tändsystem med rotor,stator,tändhatt,tändbox och tändspole.
I satsen ingår:
Stator # 1001 eller likvärdig med 90 mm anslutning.
Tändspole # 466 101.
Digitalbox # 464 228
Rotor # 934.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Pris 3950 kronor.

Tänddiagram
 
PVL 1007 Digitalt tändsystem för Minarelli Yamaha Jog Malaguttiscooter med flera.

Ett komplett tändsystem med rotor,stator,tändbox och tändspole.
Lättmonterat tändsystem för många Scooter racingmotorer där inte en generator behövs.
Helt enkelt ett kanonsystem med tändkurva för racingbruk.
I satsen ingår:
Stator # 1007 med 94 mm anslutning.
Tändspole # 466 101.
Digitalbox # 464 228
Rotor # 9905.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Pris 3950 kr

Tänddiagram
 
PVL 1002 Digitalt tändsystem för Derbi Senda med flera.

Ett komplett tändsystem med rotor,stator,tändbox och tändspole.
Lättmonterat tändsystem för Derbi racingmotorer som snurrar moturs eller vänstervarv om man vill,där inte en generator behövs.
Ett kanonsystem med tändkurva för racingbruk.
I satsen ingår:
Stator # 1002 med 94 mm anslutning.
Tändspole # 466 101.
Digitalbox # 464 228
Rotor # 951.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Pris 3950 kronor.

Tänddiagram
 
PVL Digitalt system för fyrtakts singlemotorer.

Äntligen ett rotorsystem som är framtaget endast med målsättningen att ge fyrtaktsmotorerna en riktig tändkurva!
Den här tändningen är perfekt för Fiddytrimmaren som vill ha mera mos i sin lilla raket.
Eller till Sound Of Single maskinen.Speedwaymotorn,Isracing,Motocross, Grasstrack.Ja listan kan göras hur lång som helst. Ett komplett tändsystem med rotor,stator,tändbox och tändspole.
Lättmonterat tändsystem för fyrtakts racingmotorer som snurrar moturs eller vänstervarv om man vill,där inte en generator behövs.
Det finns även möjlighet att bygga ett system för med urs rotation oxå.
Ett kanonsystem med tändkurva för racingbruk.
I satsen ingår:
Stator # 1002 med 94 mm anslutning.
Tändspole # 500 134.
Rotor # 958.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Pris 3650 kronor.

Tänddiagram
Digitalt system för 360 grader med dubbla tändspolar

Här är ett Twinsystem för fyrtaktare med rätt tändkurva!
Den är perfekt för fyrtaktstwinnar med 360 graders tändbehov!
Passar även till encylindriga fyrtaktsmotorer med dubbla tändstift!
Tändsystemet säljes komplett enligt bilden,med med valfri rotor som finns i lager.
Önskar man någon specialvinkel eller vill använda ett skruvförband, kan man med fördel använda Rotor 940 eller 9940 med 8 mm cylindriskt fäste.
Enklast är att ändra rotorn i svarven till önskad storlek och vinkel.
VRM kan ombesörja svarvning och ändring av rotor.Ring för prisinformation.
Perfekt system där inte en generator behövs
eller när hojens tändsystem har kroknat och där generatorn sitter på annat håll.

I satsen ingår:
Digital stator # 1001 till 1019 beroende på rotation och montagediameter.
Digital mastertändspole # 500 145.
Digital slavtändspole # 500 199 Valfri rotor enl rekomendation.
Avstörda tändhattar på 5 KgOhm.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Beställningsnummer:Twin 500 145.

Pris 4500 kronor.

Tändkurva för detta system.
 
Digitalt system för 360 grader med dubbla tändspolar

Här är ett Twinsystem för Tvåtaktare med rätt tändkurva!
Den är perfekt för tvåtaktstwinnar med 360 graders tändbehov!
Används av 250 Karteliten som PVP,Rotax med flera.
Passar även till encylindriga motorer med dubbla tändstift!
Tändsystemet säljes komplett enligt bilden,med med valfri rotor som finns i lager.
Önskar man någon specialvinkel eller vill använda ett skruvförband, kan man med fördel använda Rotor 940 eller 9940 med 8 mm cylindriskt fäste.
Enklast är att ändra rotorn i svarven till önskad storlek och vinkel.
VRM kan ombesörja svarvning och ändring av rotor.Ring för prisinformation.
Perfekt system där inte en generator behövs

I satsen ingår:
Digital stator # 1001 till 1019 beroende på rotation och montagediameter.
Digital mastertändspole # 500 179.
Digital slavtändspole # 500 199 Valfri rotor enl rekomendation.
Avstörda tändhattar på 5 KgOhm.
För teknisk specification för varje del,se separat lista.

Beställningsnummer:Twin 500 179.

Pris 4500 kronor.

Tändkurva för detta system.
 
PVL system monterade på olika motorer.
 

Här ser vi ett Digitalt PVL system monterat på en Sachs EKF motor
 

Här ser vi ett Analogt PVL system monterat på en Husqvarna CR-500.
 

Här ser vi ett Analogt PVL system monterat på en Husqvarna 1967-250.
 

Här ser vi ett Analogt PVL system monterat på en Husqvarna WR-260.
 

Här ser vi ett Analogt PVL system monterat på en Gileramotor.
 

Här ser vi ett Analogt PVL system monterat på en Zündappmotor.